La mediació escolar com a eina de gestió alternativa de conflictes i de promoció de la cultura de la pau a l’aula.

La mediació es pot aplicar en múltiples àmbits segons el context i entorn on es troba o es vol fer servir, ja que és un procés el qual es pot adaptar a diferents situacions. Tot i així, com a definició general es pot entendre la mediació com un mètode de gestió alternativa de conflictes, que permet evitar que les situacions conflictives esdevinguin un problema més greu per a les persones implicades.

En aquest procés intervenen un o més mediadors/es que tenen la funció de conduir les sessions i el procés. En aquest procés, les persones implicades han de voler participar, i per tant, no hi ha mediació si les diferents parts implicades, o almenys una d’elles, no tenen una actitud favorable davant d’aquest procés que es planteja. A part de la voluntarietat de participar o no en aquest procés, s’ha de poder garantir a les persones implicades un espai de respecte, confidencialitat i neutralitat.

En el marc de l’escola, la mediació s’entén no només com una eina per a la gestió dels conflictes que puguin aparèixer al llarg del curs escolar sinó com una estratègia pedagògica per millorar la convivència als centres treballant les competències socials i transversals del alumnes així com els valors del respecte, la tolerància i la pau.

La mediació escolar va iniciar als anys 60 als Estats Units d’Amèrica a partir dels moviments per la pau i de grups religiosos, i de les corrents de l’aprenentatge cooperatiu provinents de la psicologia educativa que emergien en aquella època. D’altra banda, l’augment de violència a les aules també va provocar que s’hagués de treballar directament amb l’alumnat per a la prevenció del conflicte.

Actualment, a Catalunya, el principal agent impulsor de la mediació escolar ha sigut el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Cada vegada són més les escoles i centres d’ensenyament que aposten per posar en marxa projectes de mediació escolar i incorporar objectius de cohesió social a l’adn del seu funcionament.

Per a poder implementar programes de mediació escolar a les escoles són necessaris recursos formatius i metodològics així com una estructura organitzativa que faciliti i tingui prevista de forma transversal la gestió de tots aquests processos. En aquest sentit encara fa falta poder oferir més i millor formació i assessorament als centres i el professorat tant de primària com de secundària.  

Des de Quiràlia oferim formació a mida i en format de curs online sobre mediació escolar. Aquest darrer curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació permanent al professorat i vinculat al perfil professional de Diversitat i educació especial.

Per a més informació podeu consultar l’apartat de formació de la nostra web o posar-vos en contacte amb nosaltres.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.